Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Familiepleje

Evaluering af spædbarnsordningen

Rapporten er en evaluering af spædbarnsordningen (0-2 år) ved Familiecenter Midt i Skive. Spædbarnsordningen er den eneste af sin art i Danmark, og har eksisteret siden 1991. Ordningen er organisatorisk forankret som en del af Sabroegårdens Observationsafdeling ved Familiecenter Midt i Skive.

Indhold

Spædbarnsordningen er Viborg Amts tilbud til 0-2-årige spædbørn, som har behov for anbringelse udenfor eget hjem. Ordningen går ud på, at spædbørnene anbringes midlertidigt hos godkendte spædbarnsplejefamilier med henblik på observation, eventuel behandling og vurdering af, hvilken foranstaltning der bedst opfylder barnets behov for varigt opholdssted.

Da det ikke er muligt at gennemføre egentlig effektevaluering på området, indeholder evalueringen en beskrivelse af ordningens tilrettelæggelse, indsats og resultater, hentet fra medarbejdere og kommunale samarbejdspartneres opfattelser og erfaringer. Derudover afsluttes evalueringen med en række anbefalinger til essentielle faktorer i diskussionen af spædbarnsordningens udvikling.

Derudover beskriver evalueringen, hvad spædbarnsordningen har præsteret, ordningens organisatoriske struktur samt teoretiske og pædagogiske referenceramme, spædbarnsplejefamiliernes erfaringer, vurderinger og oplevelser samt hvilke samarbejdspartnere, der benytter ordningen og i hvilket omfang.

Konklusion

Som de primære forudsætninger for en velfungerende spædbarnsordning konkluderer evalueringen:

  • Spædbarnsordningens organisatoriske forankring på Sabroegårdens Observationsafdeling
  • Supervision og vejledning fra spædbarnsteam til spædbarnsplejefamilierne
  • Et fagligt velkvalificeret spædbarnsteam
  • Tydelig arbejdsdeling mellem spædbarnsteamet og spædbarnsplejefamilien, så familien kan koncentrere sig om barnet, men teamet er fagligt og administrativt ansvarlige.

Der er følgende anbefalinger til, hvilke forhold der er vigtige at tage i betragtning med henblik på udvikling af spædbarnsordningen:

  • Ansættelsesforholdet som spædbarnsplejefamilie er økonomisk meget usikkert, hvilket ofte medfører at oparbejdet viden hurtigt forsvinder.
  • Kommunerne udtrykker bekymring over en ny udvikling mod, at spædbarnsplejefamilierne overgår til varigt opholdssted i stedet for midlertidigt. Fortsætter denne udvikling, ønsker kommunerne i højere grad at blive involveret i de enkelte sager. 

Metode

Metodisk er der tale om en kvalitativ evaluering, hvor data er fremkommet via interviews. Der er foretaget semistrukturerede interviews med spædbørnsplejefamilier og spædbarnsteamet ved Familiecenter Midt samt strukturerede telefoninterviews med kommunerne. Metodeafsnittet indeholder kriterier for udvælgelse, etiske vurderinger af eventuelle interessekonflikter i undersøgelsen samt anonymisering af informanterne.  

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Lisbeth Ørtenblad
Årstal
2006
Udgiver
Familiecenter Midt i Skive, 48 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af spædbarnsordningen

Familiecenter Midt i Skive, 48 sider 2006
Undersøgelser og evalueringer;

Støtteforanstaltninger til børn anbragt i plejefamilie og deres plejeforældre

VIVE 2020
Lærebøger og værktøjer;

Plejefamilie - Gaver og opgaver

Systime, 319 sider 2014
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank