Anbragte børn i tal - kvalitative analyser af data om børn, der er anbragt uden for hjemmet med fokus på skolegang
Om anbragte børns skolegang
Indhold
Der sættes fokus på samarbejdet mellem de involverede instanser vedrørende visitering af børn og unge til anbringelse uden for hjemmet. Samtidig er der et specifikt fokus på samarbejdet vedrørende denne gruppe børn og unges skolegang og undervisning i forbindelse med anbringelse.
Konklusion
Rapporten belyser en række forhold vedrørende anbragte børns skoleforløb, både før og under anbringelse. 70 % af de anbragte børn og unge gik i en almindelig folkeskole, inden anbringelsen blev iværksat. Når børnene er anbragt, klarer hovedparten af børnene sig i en almindelig folkeskole med specialundervisningstilbud inden for dette regi. Det angives, at halvdelen af børnene er i almindelig folkeskole uden at være i et specialundervisningstilbud (45 %). 23 % får specialundervisning i en eller anden form inden for folkeskolens eget regi, mens 13 % af børnene modtager undervisning på en intern skole. Dog pointeres det i forlængelse af disse tal, at det for en del af børnene allerede på nuværende tidspunkt i 11-års alderen rent fagligt er svært at følge med undervisningsniveauet, at der er flere, der må gå en klasse om. Der er også forudsigelser af vanskeligheder ved at følge med op i de højere skoleklasser.
Sammenfattes undersøgelsens data, viser der sig et billede af, at børn, som er anbragt i plejefamilie, overvejende går i almindelig folkeskole, mens børn, der er institutionsanbragte, oftere går i intern skole med specialiseret undervisning. Halvdelen af børnene går i 5. klasse, mens 40 % af børnegruppen går i 4. klasse. Dette forklares med, at forholdsvis mange har gået en klasse om.
Rapporten angiver, at børn, som anbringes på døgninstitution, oftere er ”tungere” (p. 51) end de børn, som anbringes i plejefamilie. Dette giver en umiddelbar forklaring på forskellene i tallene mellem de institutionsanbragte og de plejefamilieanbragte børn. Overraskende viser undersøgelsen til gengæld, at børn, som er anbragt på socialpædagogiske opholdssteder, klarer sig på niveau med børn i plejefamilier. Undersøgelsen viser endvidere, at børn, som er anbragt, oftere har problemer i skolen ikke kun fagligt, men også i forhold til at fungere sammen med andre.
Metode
En del af datamaterialet i denne undersøgelse er hentet fra SFI’s forløbsundersøgelse af anbragte børn fra 1995-årgangen (Egelund et al.).
Derudover er data fra undersøgelsen er baseret på 446 indkomne svar fra de institutioner og plejefamilier, hvor børnene er anbragt. Det er vigtigt for undersøgelsens analyser og resultater at bemærke, at 70 % af børnene er anbragt i plejefamilie (ikke slægtsanbringelse). Kun 20 % af børnene er anbragt på døgninstitution, og 10 % er på socialpædagogisk opholdssted.