Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Familiepleje

Anbragte børn i tal - kvalitative analyser af data om børn, der er anbragt uden for hjemmet med fokus på skolegang

Om anbragte børns skolegang

Indhold

Der sættes fokus på samarbejdet mellem de involverede instanser vedrørende visitering af børn og unge til anbringelse uden for hjemmet. Samtidig er der et specifikt fokus på samarbejdet vedrørende denne gruppe børn og unges skolegang og undervisning i forbindelse med anbringelse.

Konklusion

Rapporten belyser en række forhold vedrørende anbragte børns skoleforløb, både før og under anbringelse. 70 % af de anbragte børn og unge gik i en almindelig folkeskole, inden anbringelsen blev iværksat. Når børnene er anbragt, klarer hovedparten af børnene sig i en almindelig folkeskole med specialundervisningstilbud inden for dette regi. Det angives, at halvdelen af børnene er i almindelig folkeskole uden at være i et specialundervisningstilbud (45 %). 23 % får specialundervisning i en eller anden form inden for folkeskolens eget regi, mens 13 % af børnene modtager undervisning på en intern skole. Dog pointeres det i forlængelse af disse tal, at det for en del af børnene allerede på nuværende tidspunkt i 11-års alderen rent fagligt er svært at følge med undervisningsniveauet, at der er flere, der må gå en klasse om. Der er også forudsigelser af vanskeligheder ved at følge med op i de højere skoleklasser.

Sammenfattes undersøgelsens data, viser der sig et billede af, at børn, som er anbragt i plejefamilie, overvejende går i almindelig folkeskole, mens børn, der er institutionsanbragte, oftere går i intern skole med specialiseret undervisning. Halvdelen af børnene går i 5. klasse, mens 40 % af børnegruppen går i 4. klasse. Dette forklares med, at forholdsvis mange har gået en klasse om.

Rapporten angiver, at børn, som anbringes på døgninstitution, oftere er ”tungere” (p. 51) end de børn, som anbringes i plejefamilie. Dette giver en umiddelbar forklaring på forskellene i tallene mellem de institutionsanbragte og de plejefamilieanbragte børn. Overraskende viser undersøgelsen til gengæld, at børn, som er anbragt på socialpædagogiske opholdssteder, klarer sig på niveau med børn i plejefamilier. Undersøgelsen viser endvidere, at børn, som er anbragt, oftere har problemer i skolen ikke kun fagligt, men også i forhold til at fungere sammen med andre.

Metode

En del af datamaterialet i denne undersøgelse er hentet fra SFI’s forløbsundersøgelse af anbragte børn fra 1995-årgangen (Egelund et al.).

Derudover er data fra undersøgelsen er baseret på 446 indkomne svar fra de institutioner og plejefamilier, hvor børnene er anbragt. Det er vigtigt for undersøgelsens analyser og resultater at bemærke, at 70 % af børnene er anbragt i plejefamilie (ikke slægtsanbringelse). Kun 20 % af børnene er anbragt på døgninstitution, og 10 % er på socialpædagogisk opholdssted.

Forskning
Forfatter
  • Dines Andersen
Årstal
2008
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 79 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Forskning;

Anbragte børn i tal - kvalitative analyser af data om børn, der er anbragt uden for hjemmet med fokus på skolegang

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 79 sider 2008
Forskning;

Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge

Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet 2007
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank