Indsats og virkning på døgninstitutioner for børn og unge – Et litteraturreview
Et litteraturstudie i effekten af døgnanbringelser for børn og unge
Indhold
Litteraturreview af litteratur, der beskæftiger sig med indsats og virkning på døgninstitutioner for børn og unge. Hører til under forskningsprojektet ”Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – indsats og effekt” (HPA).
Konklusion
På baggrund af de inddragede undersøgelser peges der på en række anbefalinger, der er fremkommet i gennemgangen og analysen af de internationale undersøgelser:
- Fokus på sammenhængen mellem institutionsliv og samfund
Denne anbefaling knytter an til de internationale undersøgelser, der viser, at den pædagogiske indsats i relation til social træning og kognitive færdigheder kun har en begrænset virkning, hvis ikke udviklingen af sociale og læringsmæssige færdigheder forbindes til og gøres relevante for barnets liv uden for institutionen, f.eks. familien, skolen, fritidsliv og ikke-anbragte venner. Ligeledes viser det omvendte forhold at gøre sig gældende – forbedringer og forandringer i barnets familie skal integreres i barnets liv på døgninstitutionen og i barnets generelle behandlingsforløb.
- Tværfagligt samarbejde
De internationale undersøgelser viser, at samarbejde på tværs af indsatsområder (døgninstitution, skole, familie, fritid) medvirker til at øge både udbyttet af indsatsen og en vellykket udskrivning efter døgninstitutionsanbringelsesforløbet afsluttes. Særligt samarbejde vedrørende skolegang ekspliciteres.
- Familiearbejde
Resultaterne fra reviewet peger på, at inddragelse af familien i anbringelsen er med til at sikre en bedre indsats. Samarbejdet med familien viser sig således at være mere virkningsfuldt end både individuel behandling og gruppebehandling til barnet.
- Efterværn
Den fjerde og sidste anbefaling handler om betydningen af at etablere et efterværn for barnet efter anbringelsen er ophørt. Det handler om, at der udvikles ressourcer i barnets hjemmemiljø, således at positiv voksenstøtte, opbakning og motivation fortsætter efter anbringelsesforløbets ophør.
Metode
Litteraturreview. Der har været foretaget en afgrænsning af undersøgelserne til litteraturreviewet med afsæt i, at der ønskes viden om, hvilke interventionstyper der er anvendt, hvilke effektmål der er opstillet, anvendelse af pædagogiske metoder såvel som beskrivelse af de pågældende metoder, teoretisk og metodisk design og resultater. Denne afgrænsning har betydet, at der ikke er medtaget nogen danske undersøgelser i dette review.