Effektundersøgelse af psykodynamisk miljøterapeutisk døgnbehandling
Du kan i denne bog læse om effekten af miljøterapeutisk indsats for børn og unge i døgnbehandling.
Indhold
I denne bog kan du læse en undersøgelse af, hvorledes behandlingshjemsanbragte børn udvikler sig under anbringelsen. Undersøgelsen fokuserer særligt på at undersøge om børnegruppens positive udvikling er forankret i personlighedsstrukturen, altså om der kan være tale om en udvikling af varige personlighedsmæssige ændringer, eller om den alene kan ses som et udtryk for skintilpasning til de eksisterende institutionelle rammer og regler.
Konklusion
Resultaterne fra denne undersøgelse viser, at den miljøterapeutiske indsats har skabt grundlag for positive ændringer i personlighedens struktur og funktion hos børnene på en række områder:
- Der ses en tydelig bedring i børnenes evne til at bringe deres evner i anvendelse i dagligdagen.
- De er betydeligt mindre psykisk forstyrrede, både på det kognitive og det følelsesmæssige område.
- Børnene har fået bedre selvtillid, er blevet mere bevidste om sig selv og udviser mere selvrefleksion.
- De har fået bedre kontakt med deres følelser, både ubehagelige og behagelige følelser, og de kan udtrykke deres følelser på en mere kontrolleret måde.
- De har flere positive forventninger til andre mennesker, og deres forventninger er mere nuancerede og realistiske.
Der er fortsat tale om meget skrøbelige børn, men effekten af den pædagogiske og psykologiske behandling er tydelig ved posttesten.
Metode
Projektet er tilrettelagt som en såkaldt prospektiv effektundersøgelse med præ- og posttest-design. Der er inddraget tre behandlingshjem i forløbet, som alle arbejder ud fra en psykodynamisk udviklingspsykologisk forståelsesramme. Metodisk består undersøgelsen af semistrukturerede spørgeskemaer, som indsamler data om barnet. Herudover foretages en række personlighedstest af de 24 børn, der indgår i undersøgelsen.